ADHD/ADD

ADHD/ADD voksne

ADHD/ADD er en udviklingsforstyrrelse. ca. 3-4% af børn i Danmark er i behandling for ADHD.

Medvirkende faktorer til, at man får en opmærksomhedsforstyrrelse kan være:

• arv (25% risiko hvis én af forældrene har ADHD)
    • moderen har brugt rusmidler under graviditeten
    • miljøpåvirkninger under graviditeten
    • lav fødselsvægt hos barnet

ADHD/ADD er noget man er født med, det vil sige symptomerne altid har været tilstede.  Hvis du mener du har symptomer på ADHD/ADD, kan du bestille en tid hos lægen, så I sammen kan afgøre, og du skal viderehenvises til en psykiater. Ventetiden for ADHD-udredning er i øjeblikket ca. 12 måneder.

Du kan læse mere om ADHD hos voksne via dette link

Lider du af en opmærksomhedsforstyrrelse anbefaler vi du kommer til en årskontrol i klinikken. Dette er særligt vigtigt for dem som er i medicinsk behandling, da medicinen bl.a. kan påvirke hjertet og blodtrykket.

Kilde: Patienthåndbogen

ADHD/ADD hos børn

Der er kommet øget fokus hos ADHD/ADD hos børn, og mange forældre ønsker at få deres barn udredt.

Symptomerne på ADHD opdeles i 3 kategorier:

• Opmærksomhedsforstyrrelse
  • Hyperaktivitet
  • Impulsivitet.

For at have ADHD, skal man have symptomer i alle tre kategorier.

Symptomerne på ADD er som ved ADHD opmærksomhedsforstyrrelse, men uden hyperaktiviteten og impulsiviteten.

Symptomerne:

• være startet før 7-årsalderen
  • have været til stede i mere end 6 måneder i mindst 2 forskellige sammenhænge, f.eks. både i skole og hjemme
  • medføre store problemer i hverdagen

Hvis du stadig har mistanke om dit barn har ADHD/ADD, bør du i første omgang tale med lærerne eller pædagogerne som er tætte på dit barn. Hvis de deler din bekymring bør de i samarbejde med PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning) påbegynde den indledende udredning. Herefter vil de tage stilling til om dit barn bør viderehenvises til en børne & ungdomspsykiater.

Har du yderligere spørgsmål eller bekymring for ADHD, så bestil en tid hos en af vores læger, så vi kan høre nærmere om det.

For yderligere information om ADHD, kan du læse mere på sundhed.dk

Opdateret april 2024